Monday 4 July 2011

Cermin Mata Dan Cermin Muka

1. Kabur jauh, kabur dekat atau kedua-duanya boleh diatasi dengan memakai kacamata. Mata yang kabur semakin terang dan kembali normal.
2. Melalui cermin mata, selagi boleh dicapai oleh kekuatan mata, yang buruk, yang tidak berapa buruk, yang baik dan yang tidak berapa baik jelas kelihatan.

3. Analoginya sama dengan pandangan hati terhadap sesuatu perkara. Bukan semua yang buruk perlu diceritakan kepada orang lain, namun inilah kegemaran manusia yang lebih nampak keburukan orang lain dari keburukan diri sendiri. Begitu juga segelintir manusia suka sangat menggunakan cermin mata hatinya menilai dan membuat tuduhan pada keaiban orang.

4. Sepatutnya kebaikan orang elok dikhabarkan, namun akibat rasa hasad, kebaikan itu disembunyikan.

5. Manakala cermin muka ialah untuk melihat wajah sendiri. Jika berwajah comot, maka pada cermin comot juga, sebaliknya berwajah kemas-rapi, maka begitu juga pada cermin, walaupun cermin itu tidak berapa jelas atau tersopek bingkainya.
6. Melihat cermin, umpama mengetahui kelemahan dan kelebihan diri. Belajarlah mengakui kesilapan diri dan berhati-hati untuk menonjolkan kelebihan diri.

No comments:

Post a Comment