Monday 13 June 2011

Masih Berulat

Masih Berulat


Pada malam Rabu baru-baru ini ( cuti sekolah), kami sekeluarga ke Arau dengan menaiki keretapi untuk bercuti di Langkawi. Kali terakhir saya menaiki keretapi ialah kira-kira 20 tahun yang lalu. Rupanya didalam keretapi Sinaran Langkawi ini disediakan surau yang selesa yang ada tempat berwuduk.


Waktu subuh masuk ketika sampai di Sg Petani, dan kami solat berjemaah di dalam surau itu. Tetapi yang MEMERANJATKAN dari ratusan penumpang Muslim yang menaiki keretapi ini cuma beberapa orang sahaja yang solat subuh di surau ini, dan ini termasuk beberapa orang tua yang berkupiah dan  wanita yang bertudung yang turut tidak solat. Apakah mereka ini 'berniat' untuk qhoda' , atau solat sambil duduk atau mengambil mudah menunaikan fardu subuh? Jika berniat qodha,a sedangkan ada kemudahan untuk solat, bermakna mereka sengaja ingkar.
 
Begitu juga keadaannya semasa kami balik dengan menaiki bas dari Kangar ke Seremban. Sampai di R n R Tg Malim, bas berhenti untuk solat subuh, cuma beberapa orang yang turun untuk solat.

Inilah penyakit berulat yang masih ada didalam masyarakat ini yang kelihatannya seperti baik, umpama buah pisang yang berbalut, tetapi ada juga yang rosak, berulat dan lembik . Tugas besar para pendakwah untuk menyedarkan dan merawat penyakit kronik ini

No comments:

Post a Comment