Sunday 10 July 2011

Bantu Melayu Ini Secara Borong

1.      Membincangkan isu sesuatu bangsa termasuk bangsa Melayu memerlukan kematangan dan ilmu yang mendalam  serta dilihat dari pelbagai sudut.

2.      Kelebihan orang politik ialah mereka lebih berdamping dengan khalayak dari pelbagai peringkat usia dan kedudukan demi survival politik mereka. Dari sekecil perkara seperti hal ekonomi dengan mengikuti harga getah semasa sehinggalah perkembangan pasaran saham . Begitu juga dengan  permasalahan yang ada dalam masyarakat.  Berbanding dengan badan persatuan atau NGO yang terbatas kewangan, terbatas keahlian, dan halangan yang lain, dimana keperihatinan NGO lebih tertumpu kepada akar umbi dan pada sasaran orang yang lebih kecil bilangannya.  Didalam kontek Melayu, ada NGO /persatuan yang berteraskan patriotik / semangat keMelayuan dan ada yang berteraskan Islam serta  Melayu Islam.


3.      Semua parti politik orang Melayu ada agenda positif yang tersendiri terhadap bangsa Melayu ini, ini termasuk UMNO, PAS, PKR, KITA dan HAMIM. Begitu juga semua NGO Melayu dan NGO Islam, persatuan pelajar, persatun silat  serta persatuan biasa , dan juga perjuangan oleh kelompok kecil yang tidak dikenali dan secara individu.

4.      Maka adalah satu kesilapan jika ada pihak dari parti tertentu atau NGO ini menuding jari pada pihak lain tidak memperjuangkan Melayu sepertimana yang mereka perjuangkan.


5.      Yang membezakan perjuangan mereka itu berbeza mengikut fahaman dan pendekatan masing-masing. Ada yang mengutamakan masalah orang Melayu dan diwaktu yang sama sangat sedikit  memperjuangkan Islam, dan ada yang memperjuangkan Melayu semata-mata. Namun sekiranya menuduh mereka mengabaikan nilai Islam, mereka akan menafikannya! Bukanlah bergelar ‘pahlawan’ jika ada yang memperjuangkan Melayu sahaja atau bukan juga bergelar hero jika mendakwa mahu dikenali sebagai pejuang Melayu Islam.

6.       Pada mana-mana bangsa dan Negara ,perjuangan parti  politik dan NGO ada garis pemisah yang sangat jelas, cara kerja dan  hala tuju yang berbeza

7.      Parti politik Melayu ini  mempunyai ‘ term and condition’ yang tertentu dalam memperjuangkan Melayu. Sifat taksub telah membuatkan program UMNO untuk Melayu tidak akan disambut oleh PAS dan PKR, begitu juga sebaliknya, malah saling mendabik dada dan bangga diri. Perkara ini sudah lama berlaku  sejak orang Melayu aktif berpolitik!   

8.      Adalah dangkal berfikir, jika orang diatas pagar menuduh  orang  Melayu berpecah disebabkan oleh fahaman  politik. Sedangkan si kembar seiras juga   berbeza cara fikir, inikan pula sesuatu bangsa dan kaum. Namun politik Melayu terlampau yang kita tentang!. Paling minima, orang Melayu berpolitik ini boleh disatukan dalam isu Islam seperti isu akidah, murtad, moral masyarakat dan isu Palestin. Namun lebih malang, isu seperti ini juga dipolitikkan.


9.       Sesuatu yang TIDAK boleh dinafikan  ialah, program anjuran NGO Islam tidak disambut oleh ahli NGO Islam yang lain, kalau ada pun boleh dikira dengan jari. Begitulah celarunya parti politik Melayu dan NGO Melayu Islam ini. Namun usaha kerjasama di antara NGO ini boleh diperbaiki lagi, tetapi amat sukar dikalangan parti Melayu.

10.   Memang benar bahawa  bukanlah kerja utama NGO  menyelesaikan isu kemiskinan, tercicir dalam pelajaran, kemudahan jalanraya, penyediaan alat komunikasi, air-letrik  dan keperluan asas yang lain, dimana ini adalah kerja utama orang politik.


11.  NGO Islam  melihat parti politik orang Melayu telah gagal  memperjuangkan nasib orang Melayu secara holistik, terutama dalam menjaga nilai Islam secara syumul dikalangan Melayu.  Ini mungkin diakui oleh orang politik, tetapi  mereka mendakwa lebih melihat isu besar sebagai agenda perjuangan seperti isu ekonomi, pelajaran dan hak orang Melayu.

12.  PAS menafikan mereka mengabaikan isu Melayu apabila memperjuangkan Islam, begitu juga UMNO menafikan mereka mengabaikan Islam ketika ghairah memperjuangkan Melayu. Manakala didalam PKR, isu Islam sukar untuk diketengahkan pada keahliannya yang majmuk, malah di kalangan Melayu PKR, cuma segelintir ahlinya mempunyai agenda Islam.

13.  Ada NGO Islam  menganggap bahawa NGO Islam yang lain lebih memfokus kepada Islam secara umum dan tidak memfokuskan  isu Islam dan  Melayu. NGO Islam yang lain itu mempunyai alas an iaitu dasar perjuangan nilai Islam di Malaysia ini tentunya untuk orang Melayu kerana mereka adalah NGO Melayu Islam. Dan tidak perlu mengkhusus kepada perjuangan Melayu Islam. Malah mereka berkata, isu Islam yang mereka perjuangkan itu juga boleh diterima oleh bangsa lain yang beragama Islam.


14.  Apabila ada NGO Islam memilih Melayu Islam sebagai tumpuan, maka NGO itu harus melihat kekuatan dalaman dan kepakaran yang ada terlebih dahulu. Di luar sana banyak persoalan  ( masalah) Melayu yang mahu di utamakan mengikut peringkat individu kanak-kanak, remaja lelaki, remaja wanita, dewasa, rumah tangga, kariah surau-masjid, persatuan, organisasi, perniagaan sehinggalah ketahap pimpinan Melayu.

15.  Pada gelombang kepanasan politik tanah air ketika ini, persoalan politik di kalangan orang Melayu bukan agenda utama untuk diberi tumpuan. Usaha menyeru orang politik ini bersatu adalah sia-sia dan mungkin menjadi bahan sindirin, malah untuk mengajak mereka berlapang dada antara satu sama lain juga adalah usaha yang sukar. Maka orang politik bukan sasaran utama Melayu Islam.
16.  Sasarkan kepada Melayu yang tidak  berparti atau yang suam-suam kuku berpolitik. Usaha untuk ‘mengimankan’ orang UMNO oleh ulamak muda UMNO juga kelihatan sia-sia, sepertimana usaha Dato’ Seri Anuar Ibrahim dulu dan oleh PAS pada zaman Datuk Asri Muda. Manakala PAS pula punya kaedah tersendiri dalam mengsyumulkan Islam.

17.  Saya melihat isu kepincangan instituisi keluarga, akhlak remaja dan  kelesuan ibadah adalah ISU BESAR yang harus DIBORONG OLEH NGO ISLAM. 


18.  Apakah pakej dan produk terbaik untuk  ketiga-tiga perkara ini?  Inilah yang mesti di canai dan di olah.  Produk ceramah, seminar dan latihan adalah lebih mesra kepada NGO, ianya  tidak memerlukan sumber kewangan yang besar dan lebih mudah, serta sasaran lebih meluas, berbanding menubuhkan instituisi seperti sekolah atau instituisi pemulihan akhlak dan sebagainya. NGO juga tidak punya wang untuk melakukan pelbagai kebajikan yang biasanya sebagai ala kadar sahaja dan menunjukkan keperihatinan.

19.  Pakej dan produk MESTI  kena pada sasaran, kerana jika yang hadir pada program itu majoriti masih dikalangan ahli NGO, maka tidak tercapai objektif dan perlu kepada pengolahan semula. Ada NGO yang sudah membuat road show seminar pada beberapa negeri dan  dihadiri kebanyakkan oleh ahli-ahlinya, maka road show itu akan terhenti  begitu sahaja pada masa akan datang.


20.  Produk besar seperti simposium atau konvensyen lebih bersifat ‘one off’ dan baik sebagai mencari ‘trade mark’ kepada NGO, tetapi produk yang sama mesti di seminarkan pada setiap pelosok negeri.

21.  Pakej ini  mesti  menjadi  patern dan trade mark pada NGO  dan terus dikembangkan serta dikemas kini dari masa ke semasa. NGO juga mesti berfikir sebagai seorang usahawan  untuk kelangsungan  produk latihan ini.

22.  Sebagai motivator sejak 1990an, saya melihat pemilihan nama pakej sangat penting supaya  ‘Motivasi tidak bertukar kepada Motibasi’. Malah perkara ini pernah dibincangkan dikalangan perunding motivasi ternama tanahair. Program keibubapaan, pembelajaran dan remaja sudah lama dijalankan oleh banyak pihak.  Pemilihan tajuk dan pengisian pakej mesti bersifat ‘outstanding’ dan menarik minat untuk dihadiri.

23.  Sebagai contoh, tajuk seperti ‘ CafĂ© cinta , ekspresi cinta seksual Remaja’,  Anda Bijak Jauhi Zina’ adalah  lebih bersifat ‘up to date’ dan sesuai  untuk remaja pada masa ini.

24.  Manakala untuk anak-anak, nama-nama seperti  ‘anak soleh’ sudah lama digunakan, begitu juga dengan ,’ anak pintar’  atau ‘anak hebat’. Perkataan ini boleh diguna semula tetapi perlu kepada pengolahan semula.  Begitu juga kursus solat untuk anak-anak, temanya boleh menarik ibubapa untuk menghantar anak-anak mereka. NGO perlu bersaing dengan perunding motivasi lain yang biasa mengendalikan kursus sedemikian.

25.  Satu cabaran besar untuk golongan ibubapa menghadiri sesuatu ceramah atau seminar, terutama oleh penceramah yang tidak terkenal, dan tajuk yang tidak menarik.  

26.  Begitu juga dalam soal  membetulkan kecelaruan ibadah orang ramai. Memilih tajuk ‘ JOM SOLAT @ AYUH SOLAT’ adalah tajuk dan pakej lama dan tidak menarik.  Mengajak orang dewasa  yang sudah lama meninggalkan solat lebih payah, berbanding mengajak orang yang sudah solat supaya memperkasakan solatnya. Bagi saya, inilah kumpulan sasaran terhadap permasalahan ibadah umat Melayu. Tajuk yang lebih sesuai seperti, “ Ayuh Solat Berjemaah”.

27.  Saya sendiri yang sudah 5 tahun memperkenalkan tajuk  BIOMEKANIK SOLAT dan Ibadah sebagai terapi , kini MULA MENCARI  pakej baru untuk menarik orang ramai, seperti ‘ trasformasi Ibadah’, ada yang mencadangkan ‘ the power of solat’, ‘ibadah secara eksklusif’ , ‘ Anda ialah bagaimana Ibadah anda’,  dan lain-lain yang sesuai . Biro agama atau majlis agama NGO sepatutnya memainkan peranan dalam isu ini. Saya boleh berkerjasama dengan mana-mana persatuan dan NGO untuk berkongsi idea dalam usaha mengtahsinkan solat dan ibadah.

28.  Kuliah maghrib, subuh atau ceramah semasa juga perlu ‘di patern’ kan oleh NGO dikalangan ahli-ahlinya yang bergelar ustaz/ustazah. Walaupun berbeza kitab dan nama kuliah, tetapi  pendekatan, kiasan dan kesimpulannya seragam. Seperti menekankan dan galakan  solat berjemaah, dan  menjadi ibubapa yang hebat dalam semua bidang.

29.  Saya melihat isu Palestin dan kemanusiaan yang lain sudah menjadi antara isu utama pada sesetengah NGO.  Khasnya isu Palestin, setelah agak lama isu ini masuk ketengah masyarakat, isi kandung ceramah perlu memasuki fasa berikutnya selepas fasa fizikal di Palestin yang boleh meruntun hati pendengar. Fasa fizikal ini perlu digabungkan dengan ‘fasa dakwah dan tarbiyah ‘. Objektif akan tetap tercapai untuk member kesedaran dan meminta sumbangan dari orang ramai. Begitu juga NGO  ini akan menonjolkan penceramah  yang sama, pelapis perlu dilatih dari sekarang.


30.   Memilih Melayu Islam perlu pada tempat dan kesesuaian. Memilih agenda kehebatan Melayu pada produk konvensyen ‘500 tahun kejatuhan Melayu Melaka’ adalah sangat tepat, tetapi ianya seperti tiada program susulan. Memilih tema ‘Melayu Islam’ yang bunyinya berbeza perlu difikirkan semula sebagai produk motivasi atau pengislahan untuk jangka panjang. Ianya sesuai untuk ‘one short program’ tetapi bukan sebagai produk seminar berkala.

31.   Setelah ada pakej dan produk, maka perlu ada team yang kuat untuk kelangsungan dan keberkesanan program.  Inilah sebenarnya ‘trade mark’ yang perlu ada dan NGO dikenali oleh orang ramai dengan pakej dan produknya selepas program ‘one off’.

32.   Tahniah kepada NGO yang sudah memiliki sekolah, tadika dan instituisi lain serta sudah mempunyai trade mark kepada masyarakat.

33.   Ahli NGO Islam sendikit  dan ahli yang berkualiti pula lebih sedikit berbanding dengan Melayu yang melata permasalahannya.

34.   Pakej dan produk ini boleh diborong kepada semua orang Melayu, dan merekalah target sebenar, serta diingatkan lagi sekali, ianya bukan disambut dikalangan ahli NGO  sahaja atau Melayu yang tidak bermasalah.

Monday 4 July 2011

Cermin Mata Dan Cermin Muka

1. Kabur jauh, kabur dekat atau kedua-duanya boleh diatasi dengan memakai kacamata. Mata yang kabur semakin terang dan kembali normal.
2. Melalui cermin mata, selagi boleh dicapai oleh kekuatan mata, yang buruk, yang tidak berapa buruk, yang baik dan yang tidak berapa baik jelas kelihatan.

3. Analoginya sama dengan pandangan hati terhadap sesuatu perkara. Bukan semua yang buruk perlu diceritakan kepada orang lain, namun inilah kegemaran manusia yang lebih nampak keburukan orang lain dari keburukan diri sendiri. Begitu juga segelintir manusia suka sangat menggunakan cermin mata hatinya menilai dan membuat tuduhan pada keaiban orang.

4. Sepatutnya kebaikan orang elok dikhabarkan, namun akibat rasa hasad, kebaikan itu disembunyikan.

5. Manakala cermin muka ialah untuk melihat wajah sendiri. Jika berwajah comot, maka pada cermin comot juga, sebaliknya berwajah kemas-rapi, maka begitu juga pada cermin, walaupun cermin itu tidak berapa jelas atau tersopek bingkainya.
6. Melihat cermin, umpama mengetahui kelemahan dan kelebihan diri. Belajarlah mengakui kesilapan diri dan berhati-hati untuk menonjolkan kelebihan diri.